Akumulatory litowe

Akumulatory Litowe

Słów kilka o technologii akumulatorów Litowych.

Akumulatory litowe w powszechnym użyciu pokazały się w latach 90, czyli przeszło 100 lat po akumulatorach kwasowo-ołowiowych. Pierwotnie wykorzystała je firma SONY w swoim sprzęcie przenośnym. Dość szybko stały się popularne i dziś są stosowane powszechnie w elektronice użytkowej takiej jak: tablety, telefony, laptopy, aparaty fotograficzne, zabawki itp. Dziś ta technologia jest cały czas rozwijana i praktycznie funkcjonowanie bez akumulatorów Litowych jest niemożliwe. Istnieje wiele rodzajów baterii litowych, między innymi: Li-ion, Li-poly, LiFePo4, LTO itp.

Każdy z wyżej wymieniony akumulatorów ma swoje zalety i wady. Dwie najważniejsze kwestie to:

Ochrona ogniw/akumulatorów przed skrajnymi sytuacjami – całkowite rozładowanie, przeładowanie, zwarcie. Jest to podstawa każdego akumulatora Litowego. W tym celu stosuje się układ zabezpieczający – BMS. Jego zadanie polega na kontroli pracy akumulatora. Kontroluje napięcia na poszczególnych celach akumulatora, balansuje ogniwa do równych napięć, odcina zasilanie w przypadku zbyt niskiego/wysokiego napięcia oraz zwarcia. Tym samym sprawia, że eksploatacja baterii jest bezpieczna oraz utrzymuje parametry akumulatora w normie.

Ładowanie akumulatora – bezwzględnie należy stosować ładowarki dla danego typu akumulatora, bądź regulatory ładowania! Nie można do tego celu używać zwykłego prostownika samochodowego, alternatora czy też ładowania z silników zaburtowych. Spowodowane jest to procesem ładowania oraz różnymi napięciami ogniw litowych. Dla przykładu, pojedyncze ogniwo LiFePo4 ładujemy do napięcia 3,7V max, a wartość minimalna pracy wynosi 2,0V. Dla Li-ion wartości te wynoszą 4,2V max a rozładowujemy do 2,75V.

Li-ion / Lipoly – największa gęstość energetyczna W/kg, lekkie, duże prądy rozładowania sięgające nawet 30 krotności pojemności, wysokie napięcie pracy pojedynczego ogniwa -3,7V.

Wady: bardzo niestabilne w krytycznych momentach. To znaczy, potrafią się zapalić, wybuchnąć w momencie przeładowania, rozładowania poniżej dopuszczalnego poziomu, uszkodzenia mechanicznego. Ilość cykli ładowania / rozładowania około 500. Do tej wartości ogniwa utrzymują swoja pojemność na poziomie nie mniejszym niż 80% pojemności znamionowej.

 

LiFePo4 – (Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy)

Najbardziej stabilny rodzaj akumulatorów Litowych, nie palą się, nie wybuchają. Ilość cykli ładowania / rozładowania nie mniejsza niż 2000!, żywotność 10 lat. Duża gęstość energetyczna – jednak mniejsza niż w Li-ion W/kg. Prądy rozładowania na poziomie od 1C-10C (w zależności od rodzaju ogniw). Są ponad połowę lżejsze od akumulatorów kwasowo-ołowiowych. 100Ah/12V waży około 12,5kg. Nie posiadają efektu pamięci – można je swobodnie doładowywać. W odróżnieniu od akumulatorów kwasowych, w LiFePo4 nie występuje zjawisko zmniejszania pojemności wraz z prądem obciążenia. Mogą pracować w każdej pozycji. Nie wszyscy producenci podają w kartach katalogowych akumulatorów pojemność baterii względem obciążenia.

LiFePo4 vs Liion 12V a elektronika

Wielu sprzedawców wprowadza klientów w błąd, oferując akumulatory Li-ion 12V jako zamiennik dla akumulatorów kwasowych czy LiFePO4. Niestety jednak takie rozwiązanie nie jest zbyt dobre. Spowodowane jest to zakresem użytecznego napięcia pracy akumulatora Li-lion 3S (12V). Pakiet taki pracuje w zakresie 9-11,5V. Podczas pracy stabilne napięcie będzie oscylować w granicach 10,0-11V. Przy stosowaniu elektroniki typu – echosondy wędkarskie, silniki itp. napięcie pracy wynosi 10,5-13V. W związku z czym, pakiet 3S Li-ion po nieznacznym rozładowaniu, będzie miał napięcie poniżej 11V (przy 60-75% naładowaniu) i tym samym uniemożliwi pracę urządzeń! Dodając kolejne ogniwo i tworząc pakiet 4S – 14,4V, napięcie pracy może się okazać zbyt wysokie dla większości urządzeń. Sytuacja ta przestaje mieć miejsce dla wyższych napięć 24/36/48V.

 

Powszechnie przyjęta i stosowana jest zasada podawania magicznej liczby C20. W skrócie oznacza ona, że dana bateria jest w stanie oddać cała zmagazynowaną energię w czasie 20 godzin. I tu zaczynają się problemy, dla przykładu :

Akumulator trojan Pb 12V/100Ah waga 31kg (poniżej tabela z danymi producenta) odda całe 102AH w czasie 20H, w pięć godzin już tylko 85AH. Krótszych czasów np. 1 czy 2 godzin nie podano. Jednak patrząc na specyfikacje producenta, zapewne będzie to w okolicach 60-70 Ah. Tym samym przy dużych prądach tracimy nawet 1/3 pojemności! Warto zauważyć, że wzięty dla przykładu akumulator jest znanej i cenionej na całym świecie firmy. Gdzie komponenty i wykonanie jest na bardzo wysokim poziomie.

Kolejna kwestią jest praca i przeznaczenie akumulatora. Przede wszystkim akumulatory do pracy z dużymi prądami, głębokiego rozładowania – trakcyjne są DROGIE! Bardzo często cena takiego akumulatora 100Ah/12V oscyluje pomiędzy 1000zł-2000zł. Tańsze akumulatory są zazwyczaj tylko z nazwy trakcyjne…

 

Porównajmy zatem krótko akumulatory kwasowe do LiFePo4

Waga : 12V/100Ah Lifepo4 – 12,5kg vs kwasowe 12V/100Ah 31kg

Pojemność: LiFePo4 12V/100Ah C1 – 100AH vs kwasowe około 60-70AH

Pozycja pracy : LiFePo4 – dowolna vs kwasowe tylko ustalona

Żywotność : LiFePo4 nie mniej niż 2000 COD vs kwasowe 800

Zabezpieczenie: LiFePo4 – BMS vs kwasowe – BRAK

Ładowanie

Ładowanie akumulatora – należy stosować ładowarki dla danego typu akumulatora, bądź regulatory ładowania w przypadku pracy z instalacją fotowoltaiczną!

W momencie prób ładowania prostownikami/ładowarkami/regulatorami nie obsługującymi baterii LiFePO4, nie doładujemy akumulatora do 100%, bądź elektronika znajdująca się w środku (BMS) będzie odłączał akumulator.

Spowodowane jest to procesem ładowania oraz różnymi napięciami ogniw/pakietów litowych. Dla przykładu, pojedyncze ogniwo LiFePO4 ładujemy do napięcia 3,7V max, a wartość minimalna pracy wynosi 2,0V. Dla Li-ion wartości te wynoszą 4,2V max a rozładowujemy do 2,75V.

Końcowe napięcie ładowania dla akumulatora LiFePO4 w konfiguracji 4S (12,8V) musi być 14.6V. Spełnienie tego warunku oraz ograniczenia prądu w ostatnie fazie ładowania, zapewnia naładowanie do 100% pojemności.

NASZE AKUMULATORY Litowe – LiFePo4:

Jesteśmy oficjalnym importerem i dystrybutorem akumulatorów LiFePo4. Wszystkie akumulatory przez nas sprzedawane posiadają :

Certyfikaty CE
Karty katalogowe oraz instrukcje użytkowania
Zabezpieczenia BMS – chronią przed rozładowaniem, przeładowaniem, zwarciem
Do każdego akumulatora jest dedykowana automatyczna ładowarka LiFePo4 CC/CV – 10A/15A/20A (istnieje również możliwość zakupu akumulatora bez ładowarki)
Hermetyczne obudowy wraz z woltomierzem, a w niektórych modelach również z portem USB
Przeznaczone zarówno do pracy trakcyjnej jak i buforowej
Akumulatory są objęte gwarancją 24 miesięczną dla użytkowników prywatnych oraz 12 miesięczną dla firm
Każda sztuka przed sprzedażą jest sprawdzana na wysokiej klasy sprzęcie pomiarowym

Importujemy tylko wysokiej jakości sprawdzone akumulatory.

Każda sztuka jest sprawdzana na wysokiej klasy sprzęcie pomiarowym.